سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

خداوند از آسمان بارانی نازل کرد که در هر دره و رودی به اندازه ظرفیتش جریان یافت. (سوره رعد آیه 17)

آنچه هستم هر چند ناچیز
و آنچه دارم هرچند بی‌مقدار
همه را مدیون تو هستم.
دوست دارم اگر آبراهی باریک و کم رمق هم باشم، تو در آن جریان داشته باشی!
کاش روح این کلمات سرد و طنین این سطور صامت نام و راه تو باشد
«خمینی»

سبک زندگی چه نیست!

بسم الله
شاید برای شناخت سبک زندگی یکی از رویکردهای مهم، رویکرد سلبی است یعنی به جای اینکه بپرسیم سبک زندگی چیست بپرسیم سبک زندگی چه نیست؟

سوگمندانه باید گفت در فضای امروزی ما تزیین مباحث مختلف, متفاوت و حتی گاه بی‌ارتباط با عنوان «سبک زندگی اسلامی» رونق گرفته است. 
این فضای آشفته حتی در فضای پژوهشی هم موثر افتاده است و مطالعات مرتبط با «سبک زندگی اسلامی»  را دچار نوعی تسامح و یکسان انگاری میان تعاریف, اصطلاحات و الزامات مفهومی و عملی هر یک ساخته است.
به طور مثال در بسیاری از گفتگوهای علمی درباره «نظریه سبک زندگی» تعریف روان‌شناختی و تعریف جامعه‌شناختی نظریه سبک زندگی یکسان انگاشته می‌شود و بدتر آنکه این نظریات مترادف با نظریه سبک زندگی بومی یا اسلامی فرض می‌شود.
یا آنکه در بسیاری از مباحث مطرح شده درباره «سبک زندگی اسلامی» این مفهوم، مفهومی سیال فرض می‌شود که گاه مساوی کل دین انگاشته شده و کل گزاره‌های اندیشه اسلامی از عقاید, اخلاق و احکام را در بر می‌گیرد و گاه به دامنه خاصی از احکام یا اخلاق اسلامی محدود می‌شود و جالب آنکه این استعمالات متفاوت گاه از سوی یک فرد و در یک جلسه گفتگو بیان می‌شود.
ادامه چنین وضعیتی جز آشفتگی و سردرگمی را به دنبال نخواهد داشت و ما همواره با یک مغالطه ناخواسته از جنس مغالطه مشهور «در باز است. باز یک پرنده است. پس در پرنده است» در باب سبک زندگی اسلامی مواجهیم.
لذا پاسخ به این پرسش بسیار مهم است که سبک زندگی چه نیست؟
سبک زندگی محصول یک زاویه دید به واقعیت است و پاسخی برخی مشکلات جامعه ماست و برای پاسخ به مشکلات دیگر باید راه‌حلهای دیگری را ارائه کرد خلاصه باید گفت سبک زندگی پاسخ و راه حل کدام مشکلات هست و پاسخ کدام مشکلات نیست.
در این باره باید بیشتر توضیح داد که فعلا مجال نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی