سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

خداوند از آسمان بارانی نازل کرد که در هر دره و رودی به اندازه ظرفیتش جریان یافت. (سوره رعد آیه 17)

آنچه هستم هر چند ناچیز
و آنچه دارم هرچند بی‌مقدار
همه را مدیون تو هستم.
دوست دارم اگر آبراهی باریک و کم رمق هم باشم، تو در آن جریان داشته باشی!
کاش روح این کلمات سرد و طنین این سطور صامت نام و راه تو باشد
«خمینی»

نیاز به حوزه‌ها؛ بیان شهید مطهری (1)

ضرورت وجود علما در دین خاتم

این مطلب را من باید برای شما شرح بدهم که تا توضیح داده نشود مقصود روشن نخواهد شد. هر دینی و از آن جمله اسلام خواه ناخواه به یک فرقه و  دسته و گروهی نیازمند است که آنها علما و دانایان و متخصصان آن دین‏  باشند. همه ادیان دنیا یک فرقه و طبقه‌‏ای دارند که آن را به نامهای‏  مختلف می‏‌خوانند. اینها را یک وقتی کهنه می‏‌گفتند، مسیحیان کشیش می‌‏گویند که در قرآن «قسیس» معرب آن است . یهودیها در عصر قرآن‏  علمای خود را [ ( احبار ) ] می‏گفته‏اند .  آیا اسلام وجود یک طبقه‏ای را که آنها عالم دین باشند پذیرفته است ؟  البته پذیرفته است ، غیر از این نمی‏‌شده است .  

پس اگر کسی خیال کند که‏  ما مسلمانیم ولی عالم دینی لازم نداریم ، حرف مفت است. دین کارشناس‏  می‏‌خواهد. اگر دینی عالم دینی نداشته باشد جاهلها چیزی از آن دین باقی‏ نمی‌‏گذارند. مخصوصا در اسلام از آن جهت که دین خاتم است علماء و دانشمندان رکن بزرگی به شمار می‌‏روند. بسیاری از وظایف انبیاء را در این‏  عصر علماء باید انجام دهند.

اما یک مطلب هست که به آن باید خیلی توجه‏  کرد. بسیاری از شؤون هست که آن شؤون را اسلام برای علماء دین نپذیرفته‏ است و اگر کسی دقت بکند در آنچه که اسلام راجع به علمای دین گفته است و  آن را با آنچه که در ادیان دیگر است مقایسه کند جزء معجزات اسلام به‏  نظرش خواهد آمد که چقدر این دین یک دین منطقی و معقولی است، همین طور  که سایر دستورهایش بر سایر ادیان مزیت دارد آنچه هم که درباره علماء گفته است مزیت دارد ، معقول و منطقی است.

شهید مطهری, خاتمیت, ص 108

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی