سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

خداوند از آسمان بارانی نازل کرد که در هر دره و رودی به اندازه ظرفیتش جریان یافت. (سوره رعد آیه 17)

آنچه هستم هر چند ناچیز
و آنچه دارم هرچند بی‌مقدار
همه را مدیون تو هستم.
دوست دارم اگر آبراهی باریک و کم رمق هم باشم، تو در آن جریان داشته باشی!
کاش روح این کلمات سرد و طنین این سطور صامت نام و راه تو باشد
«خمینی»

*اعترافات مهم یک کژنویسی*

🔺پایان‌نامه ساندرلاب در مورد جهاد سازندگی یک کژ‌نویسی تمام‌عیار است. مساله نتیجه نیست بلکه اصرار بی دلیل بر نوعی روایت از پیش تعیین شده است.

 

 

🔺به طور خلاصه *پیش‌فرض ساندرلاب* -بدون ذکر شاهد و استدلال برای آن- که به صورت مکرر بر آن تاکید می شود این است:

🔺امام خمینی و نخبگان سیاسی اطرافش یعنی مسئولین حزب جمهوری، برای *مقابله با جنبش‌های اجتماعی چپ، قومی و سنی* مثل مجاهدین خلق، فداییان خلق، گروهک کومله، حزب خلق ترکمن، خلق عرب، حزب خلق مسلمان آذربایجان و بقیه گروهک‌ها چپ و تجزیه‌طلب، یک *ضدجنبش به نام جهادسازندگی* را در جامعه روستایی -یعنی نیمی از جمعیت کشور در آن مقطع- به کار گرفته‌اند که *عمده روشش سرکوب غیر قهری این جنبش‌ها* بوده است.
 
🔺جهادسازندگی حتی فاقد خلاقیت روشی نشان داده شده که تلاشهایش را از سپاه دانش در دوره شاه و همچنین از روشهای جنبشهای چپ کارگری و روستایی وام گرفته است. 
    
🔺اما چه چیز این نوشته مرا جذب کرد. لابلای سطر سطر این کتاب نکاتی در مورد جهاد سازندگی را بیان می‌کند که شاید کمتر شنیده شده و اعتراف به آنها از زبان کسی مثل ساندرلاب بسیار جذاب بود. 

🔺حجم عجیب فعالیتهای جهاد مثلا تعداد روستاهای دارای آب آشامیدنی در ظرف کمتر از ده سال از ۶۶۰۰ به ۱۸۰۰۰ روستا رسید.

🔺کل راه‌های روستایی پیش از انقلاب ۸۰۰۰ کیلومتر بوده که طی یک دوره ده ساله تا ۱۳۶۸ نهادهای مربوطه ده هزار کیلومتر راه روستایی و جهاد به تنهایی ۲۵ هزار کیلومتر راه روستایی ساخته است. 
    
🔺 ساندرلب به موقعیت و اعتماد عجیب روستاییان به نیرو‌های جهاد اعتراف می‌کند و حتی رای آوردن کاندیداهای حزب جمهوری در اولین دوره مجلس را نتیجه این اعتماد می‌خواند.
    
🔺تاسیس ۲۵۰۰۰ شورای روستایی در فاصله سالهای ۵۹ تا ۶۲ توسط جهاد سازندگی از آمار درخشان دیگری است که به اعتراف خود ساندرلب بسیاری از آنها تا زمان برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا فعال بودند.

🔺جهاد سازندگی بسیاری از اعتماد مردمان را مدیون فعالیتهای فرهنگی خود بوده است تاسیس ۲۲ هزار کتابخانه روستایی و نزدیک به ۱۳۴ هزار برنامه پخش فیلم و توزیع ۲۰ میلیون کتاب میان روستاییان از جمله آمارهایی است که ساندرلب به آن اعتراف می‌کند.
    
🔺نقش عجیب جهاد در جنگ و تشکیل «پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد» از مواردی که ساندرلب تلاش می‌کند به سرعت از آن عبور کند. حداقل چند عملیات مهندسی داریم که برخی از آنها در دنیا بی‌نظیر است.

🔺 جهاد سازندگی نه تنها در ایران بلکه در لبنان، آلبانی، غنا، سیرالئون، سودان و تانزانیا خدماتی مثل مکانیزاسیون کشاورزی، خدمات دامداری، خدمات پزشکی و ساخت و تجهیز بیمارستان، احداث و تعمیر جاده و .... ارائه ‌داده است.   
    
📌 بعد التحریر ۱: برایم عجیب است که چطور یک آمریکایی در یکی از امنیتی‌ترین سالهای جمهوری اسلامی یعنی سالهای بعد از ۸۸ می‌تواند به راحتی آرشیو مهمترین مراکز ما را جستجو کند و با صد نفر از عناصر جهاد مصاحبه کند و برود. شاید اصلا نباید حساسیت داشت! جیسون رضائیان هم یک خبرنگار بود! 
خدا رحمت کند حسینعلی عظیمی را! شنیدم زمانی که ساندرلاب مشتاق مصاحبه با او بود گفته بود این کاری این آقا می‌کند کار یک جاسوس است و با او مصاحبه نکرده بود. حتی اگر این پایان‌نامه سراسر ستایش جهادسازندگی بود باز با حس حسینعلی عظیمی بسیار همراه بودم.

📌 بعدالتحریر ۲ : ساندرلاب خیلی تلاش کرده با استفاده از نظریه جنبش اجتماعی نقایص نظریات انقلاب را جبران کند اما باز کاری از پیش نمی‌رود. مشکل از جای دیگری است!

#جهادنوشت
#جهادسازندگی
#مکتب‌امام
#بازگشت‌به‌خمینی
#زندگی‌جهادی
#‌جمهوری‌اسلامی‌خمینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی