سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

خداوند از آسمان بارانی نازل کرد که در هر دره و رودی به اندازه ظرفیتش جریان یافت. (سوره رعد آیه 17)

آنچه هستم هر چند ناچیز
و آنچه دارم هرچند بی‌مقدار
همه را مدیون تو هستم.
دوست دارم اگر آبراهی باریک و کم رمق هم باشم، تو در آن جریان داشته باشی!
کاش روح این کلمات سرد و طنین این سطور صامت نام و راه تو باشد
«خمینی»

بعد از حاج قاسم چه باید کرد؟

با امروز سه روز از شهادت حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد و همه منتظرند که واکنشی نشان داده شود.
شواهد امر هم نشان می‌دهد که جناح مذاکره تمایلی به پاسخ جدی ندارد. هم از آمریکا می‌ترسد و هم همیشه تنش‌زدایی کرده تا به خیال خودش اوضاع را بدتر نکند.اضافه کنید به پیشنهاداتی مثل پیشنهاد لغو تحریم در ازای کوتاه آمدن که ظاهرا از طرف قطر مطرح شده است.


حال ما باید چه کنیم؟ الان عمده تلاش بچه‌ حزب اللهی‌ها این است که با اقدامات فرهنگی در این دو سه روز تشییع فضای مطالبه انتقام را زنده کنند و بر شورای عالی امنیت ملی فشار بیاورند از طرف مقابل هم احتمالا طرف مقابل مشغول گذراندن وقت است تا این شور اولیه بخوابد و مدتی هم با شعار «داریم به گزینه‌ها فکر می‌کنیم» زمان بخرد تا انشاء‌الله!!! کم کم سردی خاک کار خودش را بکند و مردم سرد شوند و جناح انقلابی نظام هم در همان منگنه‌ای بمانند که در برجام و سایر موارد مانده‌ است.

البته نیروهای مومن داخل نظام احتمالا آنقدر دست بسته نیستند و مانند قضیه توقیف کشتی انگلیسی می‌توانند کاری کنند اما سطح آن مساله با شهادت حاج قاسم فرق می‌کند.

حالا ما چه می‌توانیم بکنیم؟
از دیروز همه به این سمت رفته‌اند که باید بر جناح سازشکار غربگرا فشار آورد اما کدام فشار؟ فشار حاکمیتی از طرف نیروهای مومن نظام که امیدوارم باشد
اما فشار غیرحاکمیتی چه؟ فشار مردمی! این فشار مردمی چطور باید سامان بیابد؟
این مساله اصلی است و به نظر حقیر مساله اصلی چند وقت اخیر ما بوده است. سوالی که در قالبهای مختلفی مطرح شده است مثلا چرا مردم علیرغم دیدن وضعیت روحانی به او تمایل دارند؟ یا زخمی کهنه‌ چرا جناح انقلابی در چند انتخابات گذشته در کسب رای اکثریت ناکام بوده است؟
ما مانند کسانی که از جواب دادن به این سوال ناکام مانده‌ایم و طرحی برای پاسخ و حرکتی برای تغییر نداریم مدام به این سو و آن سو می‌زنیم.
مثلا درباره حاج قاسم احتمالا موج سنگینی از محصولات فرهنگی تولید می‌شود از پوستر و کلیپ و موسیقی و .... اما باز تاثیر جدی در نگاه مردم ندارد.


به نظرم اولین کاری که باید بکنیم این است که از این سوال فرار نکنیم. شهادت حاج قاسم یکی از تنگناهایی بود که این مساله را دوباره به رخ ما کشید. ما از این مساله فرار می‌کنیم و برای آن جواب نداریم. به نظرم باید همینجا ماند زیر فشار مساله تا جواب بیاید. باید جلوی تغییر مساله ایستاد.

 

منتشر شده در کانال سطور https://ble.ir/sotoor

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی