سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

خداوند از آسمان بارانی نازل کرد که در هر دره و رودی به اندازه ظرفیتش جریان یافت. (سوره رعد آیه 17)

آنچه هستم هر چند ناچیز
و آنچه دارم هرچند بی‌مقدار
همه را مدیون تو هستم.
دوست دارم اگر آبراهی باریک و کم رمق هم باشم، تو در آن جریان داشته باشی!
کاش روح این کلمات سرد و طنین این سطور صامت نام و راه تو باشد
«خمینی»

تصاویر هوایی از وضعیت زنان در ایران (1)

📌 *قبل التحریر:* نگاهی به کلیت جامعه بانوان بهتر می‌تواند ذهنیت‌های ما را نسبت به ابعاد جدید مسائلی که باید به آنها پاسخ داد روشن کند و *مساله‌ها را از نامساله‌ها جدا کند.* مدعی جمع‌آوری تمامی زوایای کلیدی به مساله نیستم واین یک گام اولیه است. 

🖋 بر اساس آخرین آمارها جمعیت کشور در سال 1398 از مرز *هشتاد و سه میلیون نفر گذشته است که حدود نیمی از آنها را زنان تشکیل می‌دهند.*


  

🖋 *اگر تفکیک جنسیتی در مشاغل مرتبط با زنان را یک اصل شرعی و اخلاقی بدانیم،* باید بر اساس استانداردها به ازای هر هزار نفر، سه و نیم نفر، پزشک عمومی داشته باشیم و این یعنی نیاز به 145،250 پزشک عمومی زن. 
اگر نیاز به سایر مشاغل پزشکی -از جمله پزشکان متخصص، پرستاران، مشاغل پیراپزشکی، توانبخشی و ...- را در نظر بگیریم این عدد به بیش از یک میلیون نفر خواهد رسید. 
و اگر دیگر مشاغل مرتبط با زنان -مثل مشاغل خدماتی، امنیتی و انتظامی، آموزشی و .....- به آن بیفزاییم عددی بین به سه تا چهار میلیون نفر خواهیم داشت.

🖋 *مساله اشتغال زن هم از آن نامساله‌هایی که ما را به خود مشغول کرده است تا از آنچه جلوی چشم ماست بگذریم.* 

🖋 اشتغال در جایی که ضرورت است نیازمند سازکار و هنجار و ساختار حامی و پشتیبان است. حداقل اینجا که باید کاری می‌کردیم!!! زندگی سه تا چهار میلیون نفر کم است که بتوان آن را نادیده گرفت؟؟!!

📌 بعد التحریر 1: این هم نتیجه جنجال‌های بی‌پایان درباره اینکه زن باید شاغل بشود یا نه؟ جوابی واضحی که نداده‌ایم هیچ! زنان شاغل را -که گاهی به وظیفه واجب کفایی باید شاغل می‌بودند- در روال‌ها و ساختارهای *مردواره* موجود تنها گذاشته‌ایم تا *یا بیچاره شوند یا مسیر مردوارگی را انتخاب کنند* بعد که مردواره شدند ما را حس امر به معروف و نهی از منکر بگیرد و با آنها مبارزه کنیم!    

📌 بعد التحریر 2: جالب‌تر از همه! کسانی هستند که ضرورت اشتغال بعضی بانوان را قبول دارند اما این را مال زنانی می‌دانند که چندان مقید نیست و کار به محرم و نامحرم ندارند. 
*اشرافیت فکری از این بدتر! تقسیم جامعه زنان به مخدرات پرده نشین و بی‌قیدهای شاغل! تفرعن و خودبرتربینی‌های در قالبهای اخلاقی!*

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی