سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

خداوند از آسمان بارانی نازل کرد که در هر دره و رودی به اندازه ظرفیتش جریان یافت. (سوره رعد آیه 17)

آنچه هستم هر چند ناچیز
و آنچه دارم هرچند بی‌مقدار
همه را مدیون تو هستم.
دوست دارم اگر آبراهی باریک و کم رمق هم باشم، تو در آن جریان داشته باشی!
کاش روح این کلمات سرد و طنین این سطور صامت نام و راه تو باشد
«خمینی»

*حل معمای ژاپنی و بازگشت به خمینی*

🖋 یک دانشجوی دکتری دانشگاه پرینستون، در سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰، سه بار  به ایران سفر کرده است و هربار سه یا چهار ماه؛ 
در این مدت در *هشت استان کشور* تحقیقات میدانی انجام داده و حدود *صد مصاحبه نیم ساعته‌ تا سه ساعته* داشته و پس از آن *بایگانی کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس و وزارت کشاورزی* و همچنین *سایت و اسناد چند مجموعه غیر دولتی* را جستجو یا زیر و رو کرده است. 

🖋 بعد برای تکمیل تحقیقات چند ماهی به لبنان رفته است. در این مدت او تحت بورسیه دانشگاه پرینستون و چند مجموعه غیر دولتی دیگر بوده است. 

🖋 حدس بزنید در آخرین سالهای دهه هشتاد، چه موضوعی تا این حد برای او و دانشگاه پرینستون جذاب بوده است؟ 

 

 

🖋 او به ایران آمده است چون معتقد است بر خلاف نظریه‌هایی که عناصر قهریه را در *تحکیم قدرت امام خمینی و دوستانش در حزب جمهوری* موثر می‌دانند *یک عامل غیر قهری دیگر با ماهیت مردمی* در این مساله دخیل بوده است. 

🖋 *آن عامل چیست؟* خواهش می‌کنم قبل از اینکه به سطر بعد بروید اول سه گزینه را حدس بزنید!

🖋 محور پایان‌نامه ‌دکتر اریک سندرلاب *«جهاد سازندگی»* است. اینکه در دوره اوج خودش از ابتدای انقلاب تا ۱۳۶۲ چه کرده -یا به تعبیر بهتر چه مانده که نکرده- و چگونه با تبدیل شدن به وزارتخانه در این سال دچار یک دگردیسی شده است و الان از آن چه مانده است؟

🖋 اینکه چقدر از جهاد سازندگی می‌دانیم و چقدر به اهمیت این دانستن واقفیم به کنار، تاسف‌بارتر این است که فکر می‌کنیم آنچه به عنون فعالیت جهادی می‌شناسیم هم تصویری است امام -و در دامنه‌اش شهید‌بهشتی که معمار جهاد سازندگی بود- داشتند. 

🖋 ما از آفتهایی چون دوگانه دیدن مردم و حزب الله، ناامیدی و حس وازدگی اجتماعی، اشرافیت عملی و فکری و امثال آن که در دهه هفتاد و بخشی از دهه هشتاد دچارش شده بودیم، تا حدودی جدا شده‌ایم و همین چیزی است که بارها تقدیر رهبر انقلاب را به دنبال داشته است. اما یک مقایسه ساده می‌تواند نشان دهد بین *کارهای جهادی ما* و *جهاد سازندگی خمینی* چه تفاوتهاست!! همین تفاوتها است که ما را به رکود و تکرار و کم‌ثمری کشیده است.

📌 بعد التحریر ۱: از مرحوم هاشمی رفسنجانی نقل شده که در سفر به ژاپن، امپراتور وقت ژاپن از او سه سوال پرسیده که علیرغم مطالعات زیاد، پاسخ روشنی برای آن نداشته. یکی از سوالات امپراطور این بود: چطور جهاد سازندگی توانسته در مدت کوتاهی، مردم مناطق محروم را با خود همراه کند و بسیاری از آن مناطق را توسعه بدهد؟!
جواب آقای هاشمی نیز بسیار قابل تامل است «پاسخ مشخصی نداشتم!» 

📌 بعد التحریر ۲: محور رکود و کم‌ثمری فرزندان خمینی این حقیقت است که *«در گذشته، همین ایران و ملت و موقعیت جغرافیایى و همین فقه و قرآن و نهج البلاغه بود؛* اما در واقع چیزى نداشتیم و روز به روز عقبتر مى‌‏رفتیم و بیشتر بر سرمان مى‌‏خورد و شخصیت ما هضم مى‌‏شد. *بعد که او پدید آمد و قدم در صحنه گذاشت .... مانند روحى که به کالبدى دمیده مى‌‏شود ... ما را زنده و نمایان کرد و به حرکت درآورد؛* آن ‏وقت ارزش جغرافیایى و تاریخى و فرهنگ گذشته و قرآن و نهج البلاغه و ملت ما احیا شد و به کارمان آمد» رهبر انقلاب ۱۳۶۸/۰۴/۲۸
*بازگشت به خمینی، ما را زنده می‌کند!*

#جهادنوشت
#جهادسازندگی
#مکتب‌امام
#بازگشت‌به‌خمینی
#زندگی‌جهادی
#‌جمهوری‌اسلامی‌خمینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی