سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

خداوند از آسمان بارانی نازل کرد که در هر دره و رودی به اندازه ظرفیتش جریان یافت. (سوره رعد آیه 17)

آنچه هستم هر چند ناچیز
و آنچه دارم هرچند بی‌مقدار
همه را مدیون تو هستم.
دوست دارم اگر آبراهی باریک و کم رمق هم باشم، تو در آن جریان داشته باشی!
کاش روح این کلمات سرد و طنین این سطور صامت نام و راه تو باشد
«خمینی»

مساله راهکار تولید پاسخ

 

🌱 چرا در حوزه بانوان از خلق یک کنش جدی ناتوان شده‌ایم؟ چون *کنش اجتماعی در صورت خلق می‌شود که بداند چه می‌خواهد و چگونه می‌خواهد کار را پیش ببرد.* مشکل عمده اینجاست که اگر فرض کنیم ما می‌دانیم چه می‌خواهیم، اما قطعا نمی‌دانیم چگونه آنچه می‌خواهیم پیش می‌رود! و اینجاست که به لکنت می‌افتیم.

🌱 بحث در لایه‌ بینشی از تکرار چند قاعده کلی مثل ما با حضور اجتماعی زن مخالف نیستیم یا بسیار موافقیم و نقد رویکرد غیر اسلامی محصور شده و در لایه گفتمانی در مجموعه‌ای از گزاره‌هایی که با باید شروع می‌شود مثل باید اینطور بشود یا باید اینطور نشود زمین‌گیر شده‌ایم. 

🌱 *مخاطب این بایدها ما هستیم* و اینکه چطور این بایدها محقق می‌شود همان سوالی است که بسیار کم به آن پرداخته شده است و اتفاقا *گره کار* همین جاست.
    
🌱 حالا چطور به این سوال *«چگونه باید بشود؟»* پاسخ بدهیم و *گره‌ را باز کنیم؟*

🌱  راهکار جلوی چشم ماست اما به دلایل متعدد در نقطه *کوری توجه* ما قرار دارد. مثل زمانی که در کودکی دنبال جوراب یا مدادمان می‌گشتیم و حتی راهنمایی مادرمان نمی‌توانست کمکمان کند تا زمانی خودش می‌آمد و جوراب را از جلوی چشممان برداشت و دستمان می‌داد و می‌گفت بچه مگه چشم نداری! و ما گیج نگاه می‌کردیم که اینجا را که گشتم! بگذریم مفهوم کوری توجه به صورت مستقل و ابعاد آن در مساله زنان خود دو باب مفصل بحث هستند و در اینجا نمی‌گنجند! 

🌱 چگونه به سوال *«چگونه»* پاسخ بدهیم؟ این مساله با جستجو در مبانی و استقصاء حل نمی‌شود.

🌱 *راهکار ساده اول رفتن به سراغ کسانی است که این چگونه را کما بیش محقق کرده‌اند.* مثلا زنان خانه‌داری که کنش‌های اجتماعی موفقی در قالب غیر از اشتغال داشته‌اند یا کسانی که به جای خانه‌نشینی، خانه را اداره می‌کنند و به سایر ابعاد زندگی‌شان بی‌توجه نیستند یا حتی خانمهای شاغلی که توانسته‌اند توازن نسبی میان کار و خانواده برقرار کنند و ..... 

🌱 اولین جواب این است که این موارد یافت می‌نشود و اگر بود می‌شناختیم که جوابش این است که *قبل از جستجو یافت نشدند یا بعد از جستجو؟* جواب دیگر آن است که یافته‌ها تعمیم پذیر نیستند و بازی‌های فکری از این دست! که جوابش این است که برای تک تک آحاد جامعه زنان شاید اما حداقل برای کسانی با شرایط مشابه یا نزدیک شرایط ایشان که هستند! و خلاصه اینجا مجموعه‌ای از ایرادات و پاسخها را می‌توان فهرست کرد که محورش این است که تجربه دیگرانی که توانسته‌اند بازخوانی بشود و از آن استفاده بردن
    
🌱 *راهکار ساده دوم* اگر واقعا هیچ مورد پیشینی نداریم چرا آنچه به نظر می‌‌رسد درست است را *نمی‌آزماییم؟* آزمون و خطا با بهره‌گیری از هر دانش اولیه که داریم و بعید است در عرصه‌ای در *نقطه صفر* باشیم! به این مورد گاهی در قالب احساس وظیفه شرعی در صورت ترس از ناکامی پاسخ داده می‌شود ولی مساله بیش از ترس‌های اینگونه است و زمینه‌های دیگری دارد که بعدها به آن خواهم پرداخت. 
    
🌱 سعی کردم با ساده‌ترین شکل ممکن مساله و پاسخ را شرح بدهم *دو راه بازخوانی تجربه‌های موفق، ایجاد تجربه جدید.* باور کنید همین *راه ساده* را نرفته‌ایم!

📌بعدالتحریر: مخاطب این یادداشت سیاستگذاران عرصه زنان هستند که تا به حال بیشتر انفعالشان را دیده ایم تا فعالیتشان! اما این به معنای نادیده گرفتن ظرفیتهای مردمی و آحادی حل پاسخ نیست. به خصوص در جهت راهکار اول!

 

#نامساله_ها_و_مساله_ها
#زندگی_بانوی_مسلمان
#مکتب_امام

                           https://ble.ir/sotoor

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی