سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

خداوند از آسمان بارانی نازل کرد که در هر دره و رودی به اندازه ظرفیتش جریان یافت. (سوره رعد آیه 17)

آنچه هستم هر چند ناچیز
و آنچه دارم هرچند بی‌مقدار
همه را مدیون تو هستم.
دوست دارم اگر آبراهی باریک و کم رمق هم باشم، تو در آن جریان داشته باشی!
کاش روح این کلمات سرد و طنین این سطور صامت نام و راه تو باشد
«خمینی»

وجوه نامساله‌گی در بحثهای مرتبط با بانوان

🔺هر چند گاهی بحثها در مورد فعالیت اجتماعی زن اوج می‌گیرد و نمی‌دانم چرا هر چه این بحث‌ها اوج میگیرد خاطره پوست موز و کسی که فکر می کرد باید زمین بخورد زنده تر میشود! 

🔺وقتی از *نامساله* صحبت می‌کنیم نه اینکه مطلب هیچ وجهی از مساله بودن ندارد و قابل بحث نیست. به هر حال می‌توان از زاویه‌ای به مطلب نگاه کرد و درباره‌اش مدتها موشکافی کرد.

 

 

🔺 *نامساله تفاوتش با مساله این است که پاسخ مساله گره می‌گشاید و پاسخ نامساله نه* 

🔺نامساله تعبیر دیگری از *علم غیر نافع* است که علم است اما نفعی ندارد و مانند کف روی آب می‌رود و *وَ أَمَّا مَا یَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الأَرْضِ.* 

🔺 آیا زن باید فعالیت اجتماعی داشته باشد یا نه؟ اصل بر این است که زن در خانه بماند یا نه؟

🔺هزار ساعت دیگر از این بحثها بکنیم آیا *گرهی از کار زنان شاغل گشوده‌ای یا زنان خانه‌دار؟*

🔺همانطوری که در تصویر هوایی اول از موقعیت زنان گفته شد ما برای آنچه تفکیک جنسیتی یا محرم نامحرم می‌خوانیم نیاز به سه تا چهار میلیون زن شاغل داریم. اصلا فرض کنید روایات و آیات قرآن گفته‌اند اشتغال زن حرام است. آیا اینجا *موقفی از ضرورت هست یا نه؟* ضرورت مستمر هم هست یعنی علت آن که مثلا زایمان زن پیش پزشک زن است تا ابد در تاریخ بشر هست مگر اینکه تبدیلی در خلق خدا حاصل شود و زایمان به گردن مردان بیفتد! 

🔺خب حالا این زنان شاغل چه باید بکنند؟ *مادر* هستند یا نه؟ چگونه *ساختارها* را برای آن تغییر می‌دهیم؟ 

🔺ازدواج کمال زن است یا نه؟ اصلا اوج کمال یا اوج حضیض! بگویید برای ازدواج چه فکری کرده ایم؟ برای جمعیت دختران مجرد که تجرد قطعی دارند چه باید بکنیم؟ نکند فکر میکنیم چون شک دارند ازدواج کمال است یا نه! ازدواج نکرده اند؟

🔺می‌بینید نامساله‌گرایی این بلا را بر سر ما می‌آورد که هزاران ساعت بحث، نشست، همایش و تحقیق درباره اصل اشتغال زن و تاثیرات آن داریم ولی به ندرت درباره معماری فضا برای زنان شاغل حرف زده‌ایم! 

🔺همیشه کار را به نداشتن قدرت ونامهربانی دولت و .... حواله داده‌ایم و لکنت زبان خود را اینطور پوشانده‌ایم! و وقتی جای همراهی پیدا شده کار را به پیچیدگی و لزوم تحقیقات و زمان‌بر بودن تمدن‌سازی و هزار بهانه دیگر وانهاده‌ایم!

📌پ ن ۱: اینجاست که دوباره کسی می‌گوید طبق ادعای شما تنها چند میلیون نفر از زنان باید اشتغال داشته باشد بقیه چه باید کار کنند یا نه؟ دیدید بحثی که ادعای نامساله‌گی‌اش را داشتید ثمره داشت! 
صبر کنید هنوز انواعی از نامساله‌ها هست که بحث بر سر آنها به شدت رایج است اما نه پاسخی می‌یابند و بالفرض که بیابند گرهی را نمی‌گشایند. 

پ ن ۲: امام صادق به عنوان بصری فرمود *اطلب العلم باستعماله* علم را با به کارگیری اش طلب کن. اگر بخواهیم حرکت کنیم خطوط واضحی هست که با به کار گرفتن آن باب دریافتهای جدید باز میشود و الا ...

📌به شرط حیات ادامه دارد ......

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی