سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

خداوند از آسمان بارانی نازل کرد که در هر دره و رودی به اندازه ظرفیتش جریان یافت. (سوره رعد آیه 17)

آنچه هستم هر چند ناچیز
و آنچه دارم هرچند بی‌مقدار
همه را مدیون تو هستم.
دوست دارم اگر آبراهی باریک و کم رمق هم باشم، تو در آن جریان داشته باشی!
کاش روح این کلمات سرد و طنین این سطور صامت نام و راه تو باشد
«خمینی»

چه کسی مساجد را تعطیل کرد؟


 
🕌 دو ماه قبل با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، مساجد و نمازهای جمعه تعطیل شدند و تحلیل‌های مختلف درباره این تصمیم شروع شد. به خصوص بعد از اینکه سیاست قرنطینه خانگی به فاصله‌گذاری هوشمند تغییر کرد و برخی مکانها مانند مترو، وسایل حمل و نقل جمعی و پاساژهای سر پوشیده اجازه فعالیت پیدا کردند. نقطه کانونی این تحلیل‌ها *اعتراض به نادیده گرفته شدن مساجد و نمازجمعه و امثال آن* بود. 

🕌 از اینکه اگر مترو با ۲۴ درصد نقش در انتقال ویروس باز شده است چرا مساجد با درصد انتقال بسیار کمتر باز نشوند و اینکه مردمی که در پاساژها فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند در مسجد نمی‌توانند؟ برخی به لایه‌های زیرین مثل عقلانیت سکولاری که در آن تعطیلی مساجد تئوریزه اشاره کردند یا برخی دیگر ضعف یا ناتوانی حوزه‌های علمیه یا نهادهای متولی در دفاع از حریم دینداری را عامل این وضعیت شمردند و برخی دایره را بزرگتر دیدند و از هجوم هوشمندانه‌ به عقاید و زندگی دینی مردم گفتند که اعتقاد به خدا و دعا و اعتقاد به معصومین و روزه و روحانیت و ..... را نشانه گرفت و ما باز از آن عقب ماندیم.
 
🕌  *همه این حرفها در جای خود حرفهای درستی است اما یک سوال، چه کسی نمازجمعه و مساجد را تعطیل کرد؟* 

 

🕌 *بستگی دارد به اینکه منظورمان از تعطیلی مساجد چیست؟* اینکه دیگر دو یک ساعت یکی سر ظهر و یکی بعد از مغرب در مساجد باز نمی‌شود؟ پیش از کرونا بسیاری از مساجد این حال را نداشتند؟ از قلت اقبال مردم به مساجد نمی‌نالیدیم؟ از پایین آمدن شرکت مردم در نمازهای جمعه و ضرورت تغییر و تحول در سازو‌کارها و خطبه‌ها و فعال شدن حساسیت‌های اجتماعی ائمه جمعه نمی‌گفتیم؟

🕌 *امام چند بار مساجد آنها را سنگرهای اسلام خواند و می‌فرمود اساسا از آنجا همه اموری که اسلام و قیام را به پیش می‌برد، مهیا می‌شود.* الان رسیده‌ایم به دو تا یک ساعت اقامه نماز یا در حالتهای بهتر فعالیتهای بسیج و کانون مساجد که گاه در مسجد اوج می‌گیرد و بعد به نشیب دچار می‌شود و غالبا محصول حضور یک فرد است.

🕌 بیایید بعد از این *سوزنهایی که به دیگران* زدیم یک *جوالدوز به خودمان* بزنیم؟ از روحانی و طلبه‌مان تا سایر اقشار! از کسانی که حداقل تولی رسیدگی به زندگی مذهبی مردم بر عهده آنهاست از حوزه علمیه تا سازمان و دفتر تبلیغات و امور مساجد و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و احتمالا جاهای دیگری که مسئول آن هستند تا تک تک طلاب و روحانیون و بسیجی‌ها و مسجدی‌ها و مسلمانهایی که در تعطیلی مساجد شریکند؟

🕌 *پذیرش درد و نقص همیشه اولین قدم در اصلاح آن و انکار آن همیشه گامی برای عمیق‌تر و گسترده‌تر شدن آنهاست.*
 
  
📌 *بعدالتحریر:*  می‌گویند کسی دستش شکسته بود و دستش را گچ گرفته بودند.  از دکتر پرسید اگر گچ دستم را باز کنم می‌توانم نقاشی کنم؟ دکتر گفت چرا که نه! آن فرد گفت چه جالب آخه قبلش نمی‌تونستم!
این حکایت ماست. انشاء الله به زودی ویروس منحوس کرونا می‌رود و بلا برطرف می‌شود و ما می‌مانیم و مساجد و نماز جمعه‌هایی که چقدر دغدغه تعطیلی‌اش را داشتیم! طنز تلخی است.

#روزنوشت
#مسجد_سنگر_است
#مکتب_امام

https://ble.ir/sotoor

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی