سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

سطور

و أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا

خداوند از آسمان بارانی نازل کرد که در هر دره و رودی به اندازه ظرفیتش جریان یافت. (سوره رعد آیه 17)

آنچه هستم هر چند ناچیز
و آنچه دارم هرچند بی‌مقدار
همه را مدیون تو هستم.
دوست دارم اگر آبراهی باریک و کم رمق هم باشم، تو در آن جریان داشته باشی!
کاش روح این کلمات سرد و طنین این سطور صامت نام و راه تو باشد
«خمینی»

گره تصویرها

 

🖋 در زندگی زن مسلمان، *گره کار آنقدر که در تصویرهاست در قواعد نیست.*

🖋 *مشارکت اجتماعی زن* با انواع سیاسی، فرهنگی،اقتصادی، اجتماعی، خیریه و .... خوب و حتی مورد ترجیح و در مواردی واجب است. ولی *دو شرط عمده* دارد
🔺 اول آسیب ندیدن *کانون اصلی* فعالیت زن یعنی خانه و خانواده
🔺 دوم رعایت حرمت زن و رعایت مساله حیا و عفاف در جامعه که مهم‌ترین جلوه‌اش بحث محرم و نامحرم است.
این لب حرفی است که از مکتب امام فهمیده میشود

🖋 بعد از این، مساله بیشتر در چگونگی دور می‌زند! چگونه این تصویر محقق میشود؟ اینجا دو محور بحث داریم!
🔺 محور اول بیشتر *دغدغه و نگرانی* است درباره عدم تامین این دو شرط و شکل‌گیری مشارکت غلط

🔺 محور دوم بحث بر سر *تصویرهاست* آیا مثلا فلان شکل اشتغال موجب آسیب به کانون خانواده شده یا می‌شود؟ یا مثلا یک اتفاق خاص آیا آسیب به کانون خانواده است یا نه؟ 
🔺البته محور سومی هم هست که از جنس معماری است و خلق سازکار که خود دایره جداگانه ای است!

🖋 تصویر ما از خانواده با رسیدگی خوب یا تصویر ما از رعایت حیا و عفاف چقدر مورد بحث بوده است؟! تقریبا 95 درصد خانواده‌هایی که در این موارد تردید یا اختلاف دارند به مساله‌ای از این دست -یعنی تصویر درست از خانواده و رعایت حیا و عفاف- بر می‌گردد. *مساله در شکل اجتماعی هم در همین بخش قفل شده است.*

🖋 به نظرم باز کردن بحث مصداقی اینجا خیلی مهم است. بحثهای *پیش‌پا افتاده مهمی!* اینجا هست. مثل نظافت و مرتب بودن منزل تا چه حدی لازم است؟ حد نگهداری خوب از بچه چیست؟ ارتباطها تلفنی و پیامکی میان دو نامحرم چه بایسته‌های اخلاقی و شرعی دارد؟ 

🖋 دردناکش اینجاست که این مسائل مصداقی بی‌شمار نیستند و می‌شود آنها را در صورت چهل پنجاه مساله گردآوری کرد! مساله از ماست که بسیار بر سر قواعد بحث کرده‌ایم و رسیدگی به این مصادیق را پیش‌پا افتاده دانسته‌ایم و لذا *گرهی* باز نمی‌شود. کاش به اندازه *چهل پنجاه برگه A4 پشت و رو* درباره این چهل پنجاه مورد نوشته بودیم! 

🖋 *باز کردن گره تصویرها یا حداقل باز کردن باب صحبت درباره آنها، یکی از مساله‌هایی است که زیر پوشش نامساله‌ها تا الان به چشم ما نیامده است!*

📌 بعد التحریر1: ساده دلی است اگر فرض کنیم با چهل پنجاه برگه A4 مشکل را حل کرده‌ایم. حل اصلی مشکل در معماری فضاهای اجتماعی، قوانین و ... بر مبنای آن راه حل‌هایی است که در این پنجاه یا پانصد برگه می‌نویسیم و جرات آزمایش و پیش رفتن. مساله این است ما حتی تلاش نکرده‌ایم که این برگه‌ها را بنویسیم چه رسد به اجرا و آزمایش! که در نوشتنش هم گره سطحی از مشکل، باز می‌شود.

📌 بعد التحریر2: بعضی مخاطب این یادداشتها را فرد می‌بینند و برخی سیاستگذاران! به نظرم این حرفها قطعا به درد سیاستگذاران و مجریان این عرصه می‌خورد، کما اینکه در مواردی به درد افراد هم می‌خورد اما مخاطبش کسانی هستند می‌خواهند برای بیرون آمدن از این رکود دامنگیر کاری کنند.


#نامساله_ها_و_مساله_ها
#زندگی_بانوی_مسلمان
#مکتب_امام

https://ble.ir/sotoor

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی